Monday, January 26, 2009

Cerita pertama.....

20hb. Jan. 2009 Tarikh appointment check-up kat PPUM. Cam biasa lah, g ngan En. Apis. Doktor cek kedudukan baby semuanya normal....Alhamdulillah. Doktor bagi lagi tarikh appointment yg baru iaitu 28hb. Jan. 2009. Kalo ikut due 24hb, tp doktor kata if belum nak bersalin lg, 10 hari overdue masih ok lg. Eeerrrkkk x kan sampai lama sgt bby ni nak dok dlm perut aku?....






Dlm perjlnan blk tu, dok bincang2 lah ngan hubby....nak ajak AFIQ g pusat akuatik la!! Selain dr tu, leh la jugak aku meng'exercise'kan diri. Dalam kol 4ptg tu kitorang pon bersiap2 laaa..... Best giler sbb aku pon menggila kuasakan diri ngan berenang bagai nak rak!! kol 7.00pm br kitorang bersiap tuk balik.



Kepenatan swim ptg td, so nyer aku tido awal ckit dr AFIQ & En. Apis.... Dalam kol 12mlm tetiba En. Apis kejut aku.... dia kata, dia lapo. Sabo jelah!!!...memula cam mls je nak bgn blk, tp bila En. Apis kata dia lapo....secara x langsung aku pon jd lapo jugak. Aku pon bgn then goreng nugget + mkn ngn En. Apis. Pastu sambung tido....tetiba dlm kol 2.50pg aku dah rs contraction. Tapi aku layankan tido lg..then 5 min rs lagi..... Kol 3pg aku bgn g toilet sbb rs nak buang air, tetiba tgk ader darah secalit kat seluar. Aku pon mandi tuk siap2 nak ke spital. Siap mandi, kejut En. Apis, siapkan brg2 AFIQ & tepon mertua.....dekat 3.20pg barulah gerak ke PPUM.
Sampai dalam kol 3.40pg (jln x jem tu yg dlm 20min dah sampai dr Shah Alam - PPUM). Daftar diri, amik BP, tukar baju semua settle dlm kol 4.00pg masuk labour room. Doktor datang cek, baru bukak 3cm then doktor cakap dlm kol 8.45pg baru bersalin. Tinggallah aku dlm labour room tu sambil menahan kesakitan. Tetiba dalam kol 5.50pg, terasa contraction yg teramat.....tetiba aku dengar bunyi "POP" & rs air panas mengalir keluar....dlm hati berkata, oooo camtu rupanya rs air ketuban pecah!!... Dlm kol 7pg, doktor dtg cek lg. Tetiba doktor kata ok...dah boleh teran...saya sediakan barang2. Tepat jam 7.13pg, lahirlah seorang lagi hero dlm keluarga aku....ALHAMDULILLAH. Semuanya berlaku dlm masa 3 jam sahaja....mekaseh kengkawan yg mendoakan keselamatan aku & baby!!!


14 comments:

Norasma said...

cute baby ko....tingt lagi kenangan baru lahir kan Idraqi kat PPUM gak...ngn selimut yg balut body dia tu..alhamdullilah sume selamat..yg best tk jahit..ye dak

walaupun dpt hero lagi..syukur sb bb sempurna..compare ngn org tkde bb lagi cian...apa rasanye bile nk bahagi kan kasih sayang ada anak ke2 kan

yong ibu chem said...

wah..dpt hero ye?? tahniah buat ila se family...

ohh sempat lagi tu goreng nugget bagai ha..hehehehe.

selamat menjalani kehidupan 'berpantang' ye..take care..

to afiq..jaga adik tau..sayang dia...

wanie said...

alhamdulillah..ila dah selamat bersalin...tahniah..

sekejap je ila sakit ye...

comel baby boy..nak bagi nama ape?

abang long sayang kat adik tak?..nanti letak la gambar afiq dan adik nye ye..

selamat berpantang...

Anonymous said...

Alhamdulillah...da selamat ye Ila...tahniah to u n family..nnt upload lagi pix bb byk2 k..take care and selamat berpantang

Ciklinn said...

alahai comellnyer baby.... cute sgt2...
selamat berpantang okey...

tahniah ila......

Hirda Ibrahim said...

congrats Ila & apis..
aku bc ko punya experience bersalin nd bb ni cam senanggg je kan?

ko pun 1st time x yah induce ek? sama aa, time hardy dulu, aku kena induce gak.

apa nama bb baru ni?

Anonymous said...

Ala comeinyer baby nyer.. sure afiq suka ada adik.. Alhamdullillah sumer nyer selamat....so dpt hero ader la geng afiq nanti...

Ila selamat berpantang ya... InsyaAllah kalo ader masa kami akan g tgk Ila...

psssttt.. apa nama bb baru Ila

yantz-yeem said...

wah dpt hero lagi yea...tahniah ila..alhamdulillah anak n ibu sihat...alahai comei nyer adik afiq nie....suh afiq jg adik bebaik eks...

Unknown said...

tahniah ila, selamat menjalani pantang di rumah.. abang long camana?? sayang tak adik?? buli tak adik??? hehhe sapa nama hero baru ni ila??

☆ lieya latif ☆ said...

alhamdulillah...senang perjalan ila melahirkan si kecil nie.....bahane berenang kot ila...bagus gak tu, pasni leh le amalkan.....mane tau senang nak bersalin lepas berenang hi hi hi.....


sekejpa jek ila rase sakit kan....seronok tu.....mcm mase lieya bersalin jugak ler.....

comel tul afiq junior ni.....eiii berkobar2 rase nak baby boy nih....hi hi hi

ila, selamat berpantang yeak, take care dear!!!

mrs khairul said...

ila...TAHNIAH..amboi sempat meghapdet blog, ni mesti dh sihat..hhehe

how's afiq?teruja x dpt kwn baru?moga afiq jd abg long yg penyayang k..

sng kan bersalin 2nd baby..alhamdulillah..aku pun dpt rs air ketuban pecah..hubby aku siap jerit lg..dia terkejut tgk benda cam belon kuar..heheh

aniway jaga diri elok2..jaga makan minum..muahhhhh utk adik afiq..siapa namanya yek?

Sham Ummi Echa said...

alahai cutenya baby...geram aku tgk.. congrats ila n co.. alhamdulillah semuanya selamat yer.. samat brpantang k..

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

senangnyer ila...
siap leh gi swimming sehari sebelum tu...goreng nugget lagi tengah2 malam tu....senang ler ila...
rezeki si akid ler nie...

cute jer akid nie tau...
semoga akid sentiasa menyenangkan mama & papa...juga pada abg long yerk

Mama Safiyyah said...

Ila,

congrats...sorrylah terlambat wish....maklumlah kita sama2 berpantang ni kan.....hehehe

bagusnya abang long sayang adik....sama macam yayah...kita pulak serabut nak tengok dia dok cium adik dia tuh.....

take care and selamat berpantang kay....kisses for your heroes...