Friday, March 20, 2009

Salam Semua

Hari ni genap la 60 hari.... aku dah mula keje arini. So far keje x de la melambak pon.... Alhamdulillah. Tp, maaf ye kengkawan arini lom sempat aku nak jelajah semua blog kalian. Kat umah mmg x dapek la atas sebab laptop aku yg masih x elok2 ggggrrrrrr.

Perkembangan anak2 aku
AFIQ - Aku dah hantar g Taska, tp 1/2 day je. Tu pon sbb mertua aku berniaga nasi lemak pg tu... tu yg aku hantar si abang kat Taska. Nanti shian lak kat mertua aku terkejar2 ngan nasi lemak lagi... ngan baby AKID lagi.... so nyer aku pon hantar la AFIQ ke Taska start awal mac aritu. Secara x langsung, dapat la aku menjinakkan dia ngan kengkawan. Lepas AFIQ genap 2 tahun aritu, aku perasan yg dia gurau agak kasar, mgkn sbb kat umah mertua aku...dia cuma berkawan ngan pak busu dia (form 3)...so nyer kalo dia pukul pak busu dia tu pon...pak busu dia rilek je!!. Aku risau bila dia jumpa kawan sebaya atau lebih kecik...abih dia bulinyer budak tu. Dia pukul la, tolak la, tumbuk la....ish cukup merisaukan aku.

Hari pertama aku hantar dia, soklan pertama yg aku ajukan kat cikgu taska tu adalah.... Dia pukul anak org x cikgu?.... cikgu pon balas...A'ah ader dalam nada yg cukup sopan sbb takut aku marah kat AFIQ agaknyer...hehehe. Terus aku mention soh cikgu tgk2 kan AFIQ nih sbb dia nih ringan tangan. Hari kedua lak, cikgu cakap dia panggil cikgu tu 'Nenek'.... suka2 je anak aku nih huh. Hari ketiga dia dah nangis2 x nak g School @ Taska. Perbualan aku tetiap pagi sampai la ke hari ni....

Ibu : Afiq, bangun!! kita nak g school nih.
Afiq : X nak!! Esok yer bu...
Ibu : Esok?... x leh kene g jugak.
Afiq : Nangis sambil masuk dlm bilik air & mandi

Sekarang aku dah wajibkan, tepat jam 10 AFIQ dah kene masuk tido supaya esok senang nak bangun. Alhamdulillah sepanjang brp hari ni, lom ader lg yg aku hantar dia dlm keadaan masih tido atau x mandi.

AKID - Dah 2 bulan. Masa jap yg 6 minggu aritu, berat dia dah 4.4kg.... Kalo tgk mmg x nampak besar sgt AKID ni, aku pon musykil tang mana yg berisi tu. Dah mula sahut kalo org borak ngan dia.... Kuat menyusu (Biasa la anak laki kan?) Asal 2 jam je, dia akan jerit x hengat punya!! Rasanya dia lebih kuat nyusu dari AFIQ dulu atau mgkn AFIQ dulu aku sumbat ngan puting so nyer x de la asek nyusu jek!!... Kurang tido ckit x macam sebulan dulu, asal suap susu je.... tido balik. Sekarang AKID akan main2 dulu b4 sleep.

10 comments:

Anonymous said...

Sian Afiq erk.. xnak p school... mcm² budak ni kan kasi alasan xnak p school... Kami ni bila la plak nak anto adriana p skool...
Akid bagus perkembangan dia... dah beso mana dia skang ni erk...

Unknown said...

kejap jer dah 60 hari yek ila.. dah naik kerja pun..

oo afiq dah gi taska ke.. bagus la.. lepas ni tentu afiq lebih pandai berkawan.. tak pe mula2 memang la afiq rasa tak nak gi sekolah, nanti dah lama2, bila dia seronok menyanyi, belajar, mesti dia tak liat gi sekolah lagi..

☆ lieya latif ☆ said...

oo camtu kisah afiq...betul tu, die gurau ngan org besar ...bile nak bergurau ngan budak baye die mesti die terbawak care tu....harap2 afiq okey....lame2 nanti die paham laa kot ....

akid pun dah di anta taska yeak...mesti rindu kan time keje...ila BF ke akid...

Iena@MaMaJannah&Rizqi, said...

cepat yer ila 60 hari..oo abg long afiq tak nak p school yer..
bagus hantor dia p school, sekurang2 nyer dia berlajar sharing ngan kwn2 dia..
mana gambor baby akid ni??

Anonymous said...

ila,
bagusnya ko siap mandikan afiq b4 pi skool. aku memang x leh la coz pkl 6.45am aku dh tercegat depan pintu taska.
pastu hardy jenis ikut mood dia. kalu mood dia x mo mandi, ko buat le camna pun, x daknya dia nk dgr. grrr..

ko dh start kerja le ni ek?
aqid dh pandai sembang ek...
sure cute time ni dok agah2 dia..heheeh

Sham Ummi Echa said...

cam kejap jer kan da abis pantang..tp cuba kalo diri sndiri...60 hari rasa cam 60 thn.. x snggup nk harung detik brpantang.

sian abg long..dia xnk g school ek.. x biasa lg kot..lg pon kena bgn awal kan..tu yg dia tensen sket kot.. xpe la pelan2..lama2 nnti ok la tu..bila da ada kwn2 msti dia ok..

eh..akid sapa lak yg jaga?

As@Aza said...

waaahh...baguslah Ila dah hantar Afiq ke taska...Afiq kak aza ni jeerrr yg tak hantar2 lagiii...memang kena jugaklah buat sesi paksaan ni...rasanya genap umur dia 3 tahun bulan 6 ni nak hantar jugak...but ke Tadika lah bukan taska...hopefully dia ok lah ;)

eija28 said...

afiq dah g shool erk...sure ramai kwn lps nie.....kejap jerk rasa cuti 60 hari....slmt bertugas semula!!!

Puan Iza said...

terasa cepat lak ila habis pantang dan masuk keje....

ooo dh stat hantar afiq kat taska ek....biasalah tu budak2 mesti byk alasan kalo tak mo pi taska kan...hehehehe

ila, ko mandikan dulu afiq sblm pi taska tu? ko hantar dia kul bape? macam aku nie, mmg tak mandikan haikal tu sbbnya aku hantar haikal pi taska kul 6.40 tau...kdg2 haikal tido lagi.....


Wah! akid dh makin besar dan berat....budak laki mmg kuat nyusukan....kejap2 nak susu :-)

Anonymous said...

salam tuan rumah..
cantik sequence nama APIS + AFIQ + AKID ..
yg AKID tu apa nama penuhnya...?
tak sangka terjumpa jgk another akid... :=)

abg2 tak jeles ke ngan akid?
i've a boy named akid too..
sometimes kakaknya jeles2..ila ade tak situasi camtu...? how to counter ekk?

oh ya..salam perkenalan...
:=)