Thursday, November 6, 2008

Nape ek....Tolong bg petua ckit!!!


Tadi aku g check up....terkujat doktor yg cek aku tu...sampai 2X dia pam nyer tgn aku (tuk cek darah tinggi). Darah aku naik tinggi...biasanye normal tetiba arini leh pulak sampai 160/90. Errrkk aku lg la heran....Nak kata makan yg pelik2 x jugak, dia cek aku nyer air kencing ok..x kotor pastu cek darah ader kencing manis atau x....pon x de!!

Dia nasihatkan aku datang lg esok & lusa nak cek lg tekanan darah aku ni....perkembangan baby setakat ni Alhamdulillah...dia kata semua ok. Gerak pon aktif sbb sambil scan pon still nampak dia dok tendang2...

Wahai kengkawan ku...korang ader x petua tuk redakan tekanan darah aku ni...bukan aper, kalo ikut kata doktor td, kalo esok lusa still x reda dia dah kene refer kan kes aku ni ke spital sbb takut aku yg kene sawan sbb baby ok.... Doktor kata, biasa nyer benda ni berlaku bila usia kandungan dah mencecah 8 bulan....tp aku baru 7 bulan ++

10 comments:

wanie said...

ila stress kot..tu yg tekanan darah naik kot...

wanie said...

kena bykkan berehat...jgn penat2kan diri...

Unknown said...

betul tu, selalunya kalau kita stress darah kita akan naik.. jangan susah2 hati. banyakkan rehat

agaknya stress nak buat bash afiq kot.. jangan banyak fikir tau ila, rileks2 jer..

☆ lieya latif ☆ said...

sok sebelum gi checkup, ila bawak rehatkan minda...jgn pikir2 sangat...even bende2 remeh....leceh kalo kene high blood presure ni...nanti mcm doktor buat...refer sane refer sini...yg tak tahan kene tahan wad, bile bp dah turun baru boleh keluar wad.....harap2 esok checkup dapat berite baik yeak... ye kot ila dok pikir pasai bash afiq kot...relaks2 okey....nak bantuan calling2 jek kami

Hirda Ibrahim said...

ila,
aku rasa ko stress pasal bday bash afiq kot.
betui ckp lieya, esok b4 checkup, relax.. tenangkan pikiran..
pasal food pulak, rasanya starts today, try avoid benda2 manis, masin. minum air kosong byk2.
hope it will help...

Sham Ummi Echa said...

maybe stress kot.. kena byk2 rehat.. xleh risau2 or susah hati ok..

Su Hana said...

dah ok belum tekanan darah ko?? rehat byk2 ek..pastikan tido ko cukup...

As@Aza said...

ila..biasalah bila dah masuk 3rd trimester ni macam tu lah...darah akan naik & turun...ila dah kena start jgn ambik maknan yang masin...biar darah betul2 stable....kalau darah tak turun2 nanti kena tahan di wad...macam lieya kata tu...adik ipar aza dulu macam tu lah...start 8 bulan darah naik tinggi....sampai kena tahan di wad sampailah darah turun...so...control makan jeerr laahh yeerr....take care :)

mrs khairul said...

ila ciannya..u should take a very good care of urself k..maybe ila stress keje or penat layan afiq..rsnya takde kena mengena ngan pemakanan..amik cuti lah sehari dua nih..doc x kasi MC ke ila? emm niza dulu masa dh sarat sgt kena low blood pressure..smpi pengsan..terus admitted then soknya balqis lahir..alhamdulillah both of us ok..so ila ko kena utamakan diri ko dulu then br keje..moga ila cepat sihat k..

Anonymous said...

sabar la ila...
maybe stress kot... takut gak kalo jadi cenggini...
harap ila & baby ok la ya...
jgn risau sgt....
take care erk...