Monday, November 10, 2008

Petua untuk dikongsi bersama


Nak tau citer tak?...hehhe. Aritu 6hb.Nov, aku check-up cam biasa...seperti yg aku cite sblm ni, tetiba aku disahkan kene high blood pressure...terkejut beruk aku dibuatnyer. Doktor soh aku datang check lg esok & lusa.

Aku datang esoknyer 7hb.Nov, masih lagi 160/90 terus doc. bg MC soh rehat sbb esoknyer lg satu hari nak check. Doktor nak cek tiga hari berturut2. Aku MC dok la lepak kat umah & x amik AFIQ pon sbb nak rehat betul2. Tiba keesokan harinyer 8hb.Nov aku dtg lg sekali wat check-up... mak oooii bertambah2 aku terkejut bila BP aku naik mendadak jd 190/90. Doktor aper lg terus je buat surat soh g emergency kat PPUM (sbb nak deliver kat sana). Aku dah cuak dah mesti kene tahan wad punya kalo ikut kata doktor.

Aku tepon mak aku mintak petua tuk redakan high blood ni... then mak aku cakap try beli daun sup / daun saderi / celery then rebuskan dgn akar2nyer ye puan2 & minum airnyer..... aku x pikir panjang terus je p beli pastu cecepat rebus & minum b4 g spital.... Sesampai je kat spital, terkejut doktor yg cek aku tu...dia kata darah turun dari 190 (yg doktor shah alam cek) kepada 130. Aku pon bersyukur la sbb blh merayu balik umah...x yah masuk wad...ALHAMDULILLAH!!! Aku x pasti turun tu disebabkan air rebusan tu atau aper tp, aku percaya bila kita yakin dlm sesuatu perkara tu...InsyaAllah berhasil.

Sekarang ni aku amalkan minum satu hari sekali air rebusan daun sup tu... Ari selasa ni 11.Nov nak kene check-up lg kat PPUM tu hopefully normal la.

9 comments:

Hirda Ibrahim said...

iye?
boleh diamalkan nih..
bagus la ila...

mrs khairul said...

ila tahniah! hopefully pasni maintain la BP tu ek..x mo naik g k..amalkan lah petua tu selalu..coz kalo BP tinggi nnt kena bersalin cpt..kalo kes yg teruk 7 bulan dh kena kuarkn baby..harap2 ila & baby sihat selalu..psssttt..ila dh brape bulan skg?girl ker????

ILA said...

Niza,

Aku dah 29weeks...7 month ++. Kalo ikut scan baby boy jugak hehehe

Unknown said...

tak pe ila, cuba la amalkan selalu air tu, mudahan2 bp ila stabil jer.. tak de la naik mendadak lagi.. risaukan..

petua orang tua2 ni memang baguskan

Sham Ummi Echa said...

ooo..yer ker..air rebusan daun sup/ celeri tu sumer leh reduce tekanan darah...bgs gak info ni.. sib baik mak ko tau petua ni kan.. kalo x... x pasal2 ko kena tahan ward.. harap2 ko sihat selalu yer..

eija28 said...

ila kongsi petua dgn kwn2 semua..boleh amalkan nie....ila bykkan berehat yerk....x lama lg ada 2 hero plak....huhuhu...ila blk dr besday bash mia & mija smlm kul brape?

yong ibu chem said...

petua orang dulu2 kan..byk gak yang betulnya..

tapi yg penting,kita kena yakin..

☆ lieya latif ☆ said...

ila....lieya dah sebarkan petua ila ni ke serate alam sebab ade gak member2 yg ade problem cam ila nie...thanks yea sudi share petua....

ila 22 ni lieya akan terjah umah ila...syok gak berparti malam2 yeak...excited nieh

yantz-yeem said...

wah ila pon dah ada blog....wah nmpk nyer ramei yg slow2 meninggalkan fp...jgn gitu dong...hehehe
cian ila rest byk2 k....