Thursday, May 28, 2009

Ape lagi la si AFIQ nih....

Ermmm aritu AFIQ sembelit. Nak yak sambil nangis2. Minum air masak mmg byk, buah pon aku dah bg makan.... tp nak sembelit gak. Dlm 3 @ 4 hari gak la dia dok teran2 tp yg keluar ckit2 aje. Hari yg ke3 tu aku picitkan ubat montot tu (x digalakkan guna selalu) baru la poo poo dia kuar dengan begitu lancar...

Lepas je selesai masalah sembelit, AFIQ sakit perut pulak. Hari ni hari kedua dia sakit perut. Shian btol tgk dia nangis2 sambil pegang perut + cakap....bu...akit yot!! kat umah mmg ader ubat spare, tp ubat tu x jln la pulak.... so pg td aku sungguh kalut bila dia asek nangis ckp sakit perut. Pagi2 terus aku bw g klinik pakar kanak2 kat klang. Seblm ni aku x pernah g klinik ni, tp memandangkan ubat kat klinik biasa tu cam x berkesan, aku try je la g klinik ni. Doktor kata salah makan... Aku x dapat nak pastikan dia makan aper kat taska @ umah MIL. Ubat dapat dlm 4 jenis termasuk ada 1 ubat tu, kene simpan dlm peti ais bhgn freezer....aku x pernah dgr pulak ubat yg mesti simpan dlm freezer nih.... ms dia bg ubat tu, dia sertakan seketul ais dlm paket ubat tu... Selain dr ubat, doktor siap bg satu tin susu similac. Dia kata, w/pon susu ni tuk baby, tp dia bagus tuk budak ada masalah sakit perut ni...minum x leh sekali byk... ckit2 je janji kerap. Mmg ckit giler dia soh minum...sblm ni AFIQ minum susu 8 oz tp doktor soh minum susu similac tu 2 oz je.... blh ke anak aku thn??

Td tghari aku tepon MIL aku, diorang kata dia nangis2 nak minum susu dia gak... dia kata x sedap. Aku soh MIL aku perdayakan dia... pujuk sampai dia nak minum susu tu. Lps 2 FIL aku lak call, dia kata AFIQ nak susu lagi.... FIL aku tanya, leh bg lg ke??...ha kan aku dah kata, sure x cukup punya minum takat 2 oz. Tp doktor kata leh minum kerap... aku soh FIL aku bg je....

Hari ni nak buat keje pon x tenang.... asek ingat dia je!! kita org tua ni pon kalo sakit perut tahan sampai nak nangis...ni kan pulak budak... Sebab perut amat bahaya...kita x nampak!!

Gambar 2thn lepas...Saje ltk gambo nih. Tetiba rindu ngan ke'chubby'an dia

7 comments:

Su Hana said...

kesiannya afiq.. betoi ila klu anak x sihat mmg hati x tenang...hurmmm camtu la aku rasa tiap kali maryam x sihat.. ni lg la afiq sakit perut... sian sggh...

tp ko beruntung gak pasal mil + fil ko jg so lega sket..afiq dijaga lebih... cam km ni...taska/nursery.. lg la risau .. tgklah paper mcm2 kes pasal taska

wanie said...

kesian nye afiq...mmg hati tak tenang kalau anak tak sihat ni...

semoga sakit perut afiq tu cepat sembuh ye

wanie said...

re: takpe ila...nanti kita boleh arrange time lain kalau ila berminat ye

☆ lieya latif ☆ said...

alahai kesihannye ila....sakit tu ....harap2 dah tukar susu ni pun dah okey...dulu mija mase kecik2 ade problem ni, puas bagi buah, sembelit gak sampai kan mmg kene gune ubat masuk bontot tuh....last2 lieya tukar susu kot, n bagi byk air masak baru laaa najis die slow2 bertukar ke lembut.....

Anonymous said...

hmm sian Ila... aqeel ari tuh cirit birit... skang ni semblit la plak... dah byk ari x membuang... susah ati gak ni...
sian dia.... sure sakit kan...

Jue ~ mama DnD said...

kesiannya Afiq..lepas sxembelit ..cirit lah plak..
ila..susu similac tu mmg x sedap.. budak yg x minum similac dr bb mmg x leh terima rasa dia.. anak2 akak mmg minum similac from bb tu yg akak tau susu similac mmg x sedap sgt... tp dalila dia dah biasa minum from new born so dia mmg xder masalah nak terima susu tu.. sakng dah tukar puns... kalo dia x leh terima similac ila try cari apa2 pun brand susu yg free lactose. susu free lactose ni plg sesuai tuk budak/bb yg kena cirit. susu biasa mmg xleh. kalo bg susu biasa lg lambat baiks. kalo x silap akak ada beberapa jenis lg susu free lactose kat pasaran... yg akak plg slalu nampak bebelac. try lah..kesiann dia..

Ciklinn said...

alahai kesiannyerrr...... aku takde petualah pulak..sbb sellau aku bg mkn oren jer kalu agak2 anak2 sembelit.... kesiannnyer....semoga afiq cepat sembuh

suka tgk gamabr akhir tu bambamnyer dier masa kecikkk